پل ورسک که از شاهکارهای مهندسی زمان خویش به حساب می آمده در زمان رضا شاه پهلوی و به دستور ایشان بنا شده است. گفته می شود رضاشاه شخصاً برای افتتاح این پل به سوادکوه، همان زادگاه خویش آمد و به دستور او سرمهندس اتریشی یعنی اینگر نیز موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار از روی پل زیر آن قرار گیرد تا در صورت تخریب این پل اولین شخص کشته شده در این حادثه، پیش از هر ایرانی خود او باشد. پل ورسک در طول جنگ جهانی دوم، توسط شرکت مهندسی دانمارکی Kampsax و توسط مهندسان آلمانی و اتریشی به سرپرستی سرمهندس اتریشی، والتر اینگر ساخته شد. این پل راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال-جنوب بوده که با شگفتی تمام و با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده و در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است. این پل در دوران جنگ جهانی دوم توسط چرچیل، نخستوزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت. سه خط طلا کمی بالاتر از پل ورسک به سمت گدوک در دل کوه سه خط راه آهن موازی دیگری دیده می شود که طراحی آن بگونه ای بوده که شیب را کاهش و قدت لوکوموتیو را افزایش می دهد.این راه آهن در زمان هایی نه چندان دور ارزش به مراتب بالاتر از طلا را برای کشور داشته است، به همین دلیل این سه خط به سه خط طلا نامدار شده اند.